Inge XII
De volgende groep kwam
inderdaad nog niet de volgende dag en dat was maar goed ook, want Inge had de
hele dag nodig om bij te trekken. “Ik loop moeilijk,” zei ze tegen Bart, “en
dat is allemaal jouw schuld.” Bart negeerde haar klachten, maar was die dag wel
extra zorgzaam voor haar. Inge was slim genoeg om niet meer terug te komen op
haar vermoedens voor wat betreft de aard van de relatie tussen Ada en Breuer,
maar het fascineerde haar wel. Bart was op zijn eigen manier helaas toch te
veel heer om veel los te laten en daarom was er altijd nog een kleine kans dat
Inge er naast kon zitten.
Het gezelschap was
duidelijk anders dan het vorige. De gemiddelde leeftijd lag ook een stuk hoger.
“Leuk,” zei Inge tegen Bart, “er is een Engelse film over een groep bejaarden,
die in India in een hotel gaat wonen als een soort plaatsvervangend
bejaardentehuis. Misschien moet je ook zoiets beginnen.” Bart keek haar een
beetje beledigd aan. “Die mensen betalen wel onze rekeningen,” zei hij. Inge schoot
in de lach. “Kleine ondernemer van me,”antwoordde ze, maar iedere keer als Bart
over ‘ons’ of ‘wij’ sprak, voelde Inge zich gelukkiger dan ooit. Verder waren het overwegend aardige mannen en
vrouwen, die elkaar kenden via een vereniging voor vegetariërs. “Als ik oud
word,” zei Inge toen ze het gezelschap met elkaar in gesprek zag op het terras,
“wil ik op deze manier oud worden. Het is al zo ondankbaar om oud te worden,
maar dan kan het maar beter een beetje waardig gebeuren.” Bart knikte; hij was het duidelijk met haar
eens. Het gezelschap keuvelde wat beschaafd over een aantal mensen waar Inge
nog nooit van had gehoord. Op zulke momenten miste ze Ada wel, want die had
altijd over ieder onderwerp wel enige kennis paraat en wist die dan weer met
zo’n aplomb te brengen alsof ze nou juist van dat onderwerp alles af wist.
Toen het gezelschap na
de lunch weer terugging naar de centrale ruimte bleef er alleen al een wat
oudere man achter. “Volgens mij gaan ze zo weer beginnen,” zei Inge, die net
bezig was om de borden op elkaar te stapelen. “Pas op,” zei de man, “even
wachten.” Hij pakte wat bestek van een
bord waardoor Inge weer door kon gaan met stapelen. Inge bedankte hem, want nu
hoefde ze maar een keer te lopen. Zonder er verder nog woorden aan vuil te
maken, pakte de man het andere lege dienblad dat er nog stond en zette de
glazen er op. “Doe dat nou niet,’ zei Inge, die zich toch een beetje ongemakkelijk
begon te voelen. “Welnee kind,” zei de man opgeruimd, “het is een kleine moeite
en ik ga zo lekker op het terras zitten.” Hij liep mee naar de keuken en zette
het dienblad voor Inge alvast maar gelijk bij de vaatwasser. “Moet u niet
terug?” vroeg Inge. “U bent hier als gast.” De man keek een keer rond. “Grote
keuken,” zei hij bewonderend, “maar ben
je gek; ik ga zo lekker een boek lezen.”
Nadat de vaatwasser was
ingeruimd en de groenten voor de lasagne van die avond waren gesneden, ging
Inge met twee glazen wijn bij de oude man zitten. “Klaar?” vroeg hij. “Nou,”
zei Inge, “het is in ieder geval makkelijk dat ik niet apart voor de
vegetariërs moet koken.” De man knikte. “Dat zijn zeikerds,” zei hij daarna met
overtuiging, “het lijkt me trouwens hard werken.” Inge vond het wel meevallen,
maar ze hield het voor zich. Ze had dolgraag gevraagd waarom de man niet met de
rest van het gezelschap mee was, maar ze wist zich in te houden. “Ik ben
eigenlijk alleen mee omdat er hier van dat prachtige licht is,” zei de man
alsof hij Inge’s gedachten had geraden, “ik fotografeer graag en mijn vrouw
mediteert graag.” Inge zag het wel voor zich. Een vrouw, die er heilig van
overtuigd was dat zij de baas in huis was en een man, die haar ondertussen
lekker liet kletsen en gewoon zijn eigen gang ging. “Heeft u hier al veel
gefotografeerd?” vroeg Inge. “Nee,” zei de man, “ik loop zo de tuin wel even in
en druk een paar keer af.” Erg enthousiast klonk het nou ook weer niet, maar
regel nummer een was volgens Bart om nergens bij gasten ooit een mening over te
hebben. “Trouwens nog bedankt,” zei de man en hij nam dan weer wel enthousiast
een slok van zijn wijn.
De man vertelde boeiend
over een verdwenen wereld. In het midden van de jaren zeventig was hij begonnen
om Super8 filmpjes te maken. Inge zelf had zo’n oom gehad, die altijd met zo’n
ding in de weer was geweest. Ieder kinderfeestje van haar neefje was in detail
vastgelegd. “Leuk voor later.” Inge kon zich niet herinneren dat er ook ooit
maar iemand nog naar de noeste huisvlijt van die oom had gekeken, maar louter
het bezit van zo’n ding maakte je in die tijd op veel gebieden tot een
autoriteit. “Ik had een Eumig,” zei de man trots. Inge zei het helemaal niets,
maar daar het voor de oude man blijkbaar belangrijk was, knikte ze maar en
probeerde ze er vooral zo overtuigend mogelijk onder de indruk over te komen.
“Prachtig apparaat,” zei de man, “ik heet trouwens Wim. Dat apparaat was echt
zijn tijd vooruit.” Inge gokte maar dat dit weer over de Eumig ging.
“Tegenwoordig kan iedereen filmen, maar in onze tijd moest je nog echt iets
kunnen.” Inge verwachtte nu zo’n prevelementje waar ze ook bij patiënten zo’n
hekel aan had, dat vroeger alles beter was, maar de man was juist heel
relativerend. “Achteraf was het natuurlijk allemaal vreselijk,” ging hij
verder, “maar wij vonden het allemaal al heel wat.” Dat herinnerde Inge zich
dan weer van haar oom, die er ook van overtuigd was dat hij een groot cineast
was. Omdat Inge’s oom nu eenmaal de broer van haar moeder was, moest dat dan
wel uiteraard een Franse of een Spaanse zijn, maar dan natuurlijk wel weer een,
die uit Spanje was gevlucht voor de dictatuur van generaal Franco.
Wim leek minder last te
hebben van dergelijke pretenties; hij vertelde vrolijk verder. Inge schatte in
dat Wim dan zijn eigen gang mocht gaan, maar dat zijn vrouw van haar kant Wim’s
verhalen inmiddels ook allemaal wel kende en hem naar vermogen negeerde. “Tegenwoordig
maak je met je telefoon betere filmpjes dan vroeger met al die apparatuur en duur dat die klerezooi
was.” Dat kon Inge zich ook nog wel van die vreselijke oom herinneren. Ieder
nieuw snufje werd op verjaardagen geshowd en daarbij bleef de prijs zeker niet
onbenoemd. De verjaardagsgasten riepen daaropvolgend dan wel allemaal een keer
verplicht dat het weliswaar duur was, maar dat het zeker de moeite waard zou
zijn. “Later werd het natuurlijk wel beter,” ging Wim verder, “de apparatuur
werd beter en de kleuren werden langzamerhand ook wat levensechter.” Met een
glimlach dacht Inge terug aan de oranjegloed die over al de vakantiekiekjes van
haar ouders heen lag.
Nadat Inge alvast weer
de wijn was gaan pakken., ook de vegetariërs wisten daar wel weg mee, ging Wim
zijn fototoestel pakken. Toen Inge weer terugkwam, zat hij alweer lekker
ontspannen in zijn stoel. “U zou toch gaan fotograferen?” vroeg Inge. “Al
klaar,” zei Wim met een grijns, “ik ben een hele tijd bezig geweest met
fotograferen.” Inge schoot in de lach. Toen ze later weer langs liep, zag ze
dat Wim een aantal anderen van het inmiddels gearriveerde gezelschap met
overtuiging aan het vertellen was hoelang hij naar de juiste hoek voor de
juiste foto had moeten zoeken. “Ging
het?” vroeg ze aan Bart, maar dat had ze eigenlijk net zo goed niet hoeven
doen. Aan Barts zelfingenomen gezicht zag Inge wel dat het allemaal prima was
gegaan. Hij gaf haar een kus en duwde even vluchtig zijn kruis tegen haar aan.
“Gedraag je,” zei Inge. “Altijd,” zei Bart, “wat heb jij gedaan?” Inge duwde
zich nu van haar kant eens lekker tegen Bart aan. Ze wist dat hij er een hekel
aan had als ze al te voortvarend was, maar nu in dit gezelschap kon hij haar
toch moeilijk voor haar billen slaan. “Ik heb met die keurige oude heer daar
zitten praten,” zei Inge. “Keurig?” vroeg Bart een keer lichtelijk geamuseerd,
maar voor Inge iets kon vragen, werd hij alweer door een van de gasten
geroepen. Het gezelschap was blijkbaar erg te spreken over de het
middagprogramma, want de wijn ging er nog harder doorheen dan normaal.
Als Inge van te voren
een beeld in haar hoofd had moeten maken van de vrouw van Wim, was dit in ieder
geval het beeld geweest dat echt als laatste had gemaakt. Wims vrouw was
stevig, zonder echt dik te zijn, maar in dit gezelschap van hele en halve
asceten viel ze daardoor natuurlijk al snel op. Voor haar leeftijd was het nog
wel steeds een knappe vrouw, maar het donkergeverfde haar detoneerde nogal bij
haar gezicht. Inge gaf de vrouw een hand. “Ik heb net kennis gemaakt met uw
man,” zei ze. De vrouw keek haar mild meewarig aan. “Ja,” zei ze, “dat geloof
ik graag. Wim maakte eigenlijk altijd al graag kennis met leuke vrouwen.” Inge
voelde zich wat ongemakkelijk, maar werd gelukkig gelijk weer gered door een
andere bezoeker, die nog wijn wilde.
Na een dag redelijk
hard werken, was Inge blij toen de laatste gasten eindelijk naar bed gingen.
“Wij moeten morgen weer als eerste op,” mokte ze tegen Bart. “Ja,” zei Bart,
“daarom is het voor hen vakantie en voor ons werk.” Inge slikte de opmerking
dat het officieel voor haar ook vakantie was, gelijk weer in. Ze ging lekker
tegen Bart aanliggen in de in ieder geval geruststellende wetenschap dat ook
Bart vanavond veel te moe was om wat dan ook te doen. “Soms maak je ook de
gekste dingen mee,” zei Inge. Ze vertelde over de vreemde reactie van de vrouw
van Wim. “Ach,” zei Bart, “ze is Portugees en een beetje jaloers.” Hij lachte een keertje. “Wat valt er nou
iedere keer te lachen?” vroeg Inge wantrouwig. “Wim,” zei Bart, “is Wim van
Wijchen.” Het zei Inge helemaal niets en geïrriteerd rolde ze van Bart weg. Hij
hield zijn kleine geheimpjes maar lekker voor zichzelf. Bart sloeg zijn arm om
haar heen en kuste haar in haar nek. Bart Jan zou nu alsnog uitgebreid gaan
vertellen wat er aan de hand was, maar Bart toonde geen enkele aanvechting om
dat ook te gaan doen. In plaats daarvan hoorde Inge zijn ademhaling langzaam
rustiger worden. De zak zou gewoon in slaap vallen en haar vrolijk verder laten
raden wie die zogenaamde Wim van Wijchen dan wel was. Geïrriteerd draaide ze
zich terug weer met haar gezicht naar Bart toe. “Nou?” vroeg ze zo onwelwillend
mogelijk. “Ga je me nog vertellen wie die Wim van Wijchen is?” Bart was duidelijk al ver heen; hij deed zijn
ogen een stukje open. “Wie?”vroeg hij wat geïrriteerd. “Wim van Wijchen?” zei
Inge. “Jezus,” zei Bart, “maak je me daarvoor wakker.” Hij was duidelijk
geïrriteerd. “Wim van Wijchen is een Nederlandse cineast, zoek hem maar op op
Wikipedia. Daar staat hij vast wel op.” Bart draaide zich weer om en Inge bleef
een beetje boos liggen.
“Weet je,” zei Inge de
volgende ochtend terwijl ze samen met Bart de croissants in mandjes aan het
doen was, “ik heb die Wim van Wijchen opgezocht.” Bart keek haar een beetje
geamuseerd aan. “Hoe ken jij een, ik citeer: pionier van de erotische film in
Nederland?” Bart haalde zijn schouders op. “Gewoon via Breuer,” zei Bart en hij
ging rustig verder met het inschenken van de kannen sinaasappelsap. “Wil je
zeggen dat Breuer ooit geïnvesteerd heeft in erotische films?” vroeg Inge nu
wel heel erg verbaasd. Bart schoot in de lach. “Voor zover ik weet niet,” zei
Bart, “die dooie diender. Willem was een zakenrelatie van een zakenrelatie van
Breuer. Die kerel heeft geloof ik wel ooit in die branche geïnvesteerd.” Inge
keek er van op; je kwam toch niet iedere dag een ‘pionier van de erotische film
in Nederland’ tegen in levende lijve. “Hij kan er bijzonder smakelijk over
vertellen,” ging Bart verder, “vooral over de begintijd met zijn Super8
filmpjes en amateuristische modellen.” Inge kende die oude boekjes met die
vreselijke kleurenfoto’s nog wel van vroeger. Haar broer had er een paar gehad.
“Waarom zit hij dan hier?” vroeg Inge. “Zijn vrouw,” verklaarde Bart, “die hij
trouwens in de branche heeft opgedaan. Alleen, hij maakt er absoluut geen geheim
van, maar ik geloof niet dat het de bedoeling is dat de andere leden van het
vegetarische clubje het weten.” Inge besloot verder haar mond te houden, maar
in gedachten vertelde ze het al tegen haar collega’s tijdens de nachtdienst. “Je
raadt echt nooit wie ik daar in Frankrijk heb ontmoet…..” het drong tot Inge
door dat deze kleine fantasie de eerste keer was dat ze over Nederland als
thuis dacht.
Wims interesse in Inge
leek net zo oprecht, zonder opdringerig of vervelend te zijn als zijn
desinteresse in de meer spirituele behoeftes van zijn vrouw. Hij bleef ook deze
middag lekker zitten terwijl de rest van het gezelschap ging mediteren.
Ongevraagd zette hij alvast de glazen op het dienblad. “Dank je wel,” zei Inge,
“je hebt de middag nodig om tot een meesterlijke foto te komen.” Wim gaf haar
een ondeugende knipoog. “Zo is het maar net.” Na het afruimen, moest Inge de
kaas nog raspen voor de pannenkoekjes van die avond, maar daarna kon ze lekker
even op het terras gaan zitten bij hun intrigerende gast. “Wat wil je weten?”
vroeg Wim vriendelijk. “Hoezo?” vroeg Inge verbaasd. “Dat,” zei Wim, “is nou
een van de leuke dingen van mijn vroegere werk; mensen willen altijd wel
iets(!) weten.” Inge voelde zich betrapt. “Ben ik zo doorzichtig?” vroeg ze.
“Nee hoor,” zei Wim, “niet meer dan alle anderen. Bovendien, schaam je vooral
niet. Op mijn leeftijd blijft er weinig anders over dan te vertellen over het
verleden.” Hij nam met een genoegen een slok van de wijn, die Inge alvast voor
hem had meegenomen. “Wat me nou het meest intrigeert,” zei Inge eerlijk, “is
hoe je tot zoiets komt.” Wim haalde zijn schouders op. “Eigenlijk wilde ik
filmmaker worden, maar daar heb je geluk en talent voor nodig. Of ik talent
had, weet ik eigenlijk niet, maar geld en geluk waren er in ieder geval niet.
Daarom heb ik toen maar een bioscoop overgenomen; een mens moet toch wat.
Spannender is het allemaal niet.” Inge liet het allemaal even bezinken. In haar
fantasie zag ze een nog jonge Wim in een hokje zitten om kaartjes te verkopen.
Het had iets nostalgisch. “Je kan je vast wel voorstellen,” ging Wim op licht
ironische toon verder, “dat dit nou niet echt de bioscoop was waar
familievoorstellingen werden gedraaid.” Inge schoot in de lach. “Ja,” zei Wim, “het
was allemaal net zo ranzig en amateuristisch als jij je voorstelt.”
“Maar,” zei Inge, “dat
maakt je toch nog niet tot een ‘pionier op het gebied van de erotische film in
Nederland’ of zo.” Wim keek haar nu een beetje verbaasd aan. “Zo staat het op
Wikipedia,” zei Inge. Wim schoot nu in de lach. “Alles dat maar lang genoeg
bestaat, wordt op een bepaalde manier vanzelf cultuur.”
“Nou, “ zei Inge, “dat
kan ik me dan wel weer voorstellen. Filmpjes of foto’s uit die tijd zijn nu
vooral aandoenlijk.” Wim lachte een keer schamper. “Voor ik begon, was de
vooral uit Duitsland geïmporteerde bagger zo mogelijk nog slechter. Alleen nu
opeens is het toch een beetje cultuur. In de tijd dat het werd gemaakt, was de
kritiek niet van de lucht.”
“In die tijd was de
kerk natuurlijk nog veel sterker,” zei Inge begrijpend. “De kerk,” zei Wim wat
ironisch. “Nee hoor, dat had niets met de kerk te maken; wel met een sekte
overigens.” Wim kon er zichtbaar nog
steeds kwaad over worden. “Het waren vooral de Dolle Mina’s.” Inge keek maar even voor zich. Wim had het
over haar eigen moeder kunnen hebben. Met de kennis van nu waren die dames
natuurlijk ook redelijk bekrompen, maar Inge was opgevoed vanuit het idee dat
de Dolle Mina’s vooral bevrijders waren en de gedachte aan haar moeder als een
soort moraalridder was echt nieuw voor haar. Wim vertelde hoe hij zijn eerste
modellen via obscure blaadjes had geworven. “Meestal waren het gewoon
nieuwsgierige mensen, die het allemaal een keer wilden proberen.”
“Voor het geld?” vroeg
Inge. Wim schoot in de lach. “Voor het geld hoefde je het niet te doen,” zei
Wim, “als je er een paar honderd gulden aan over hield, was het veel.” Inge
schoot in de lach. “Lach maar,” zei Wim mild, “alleen al het regelen van een
goede locatie was een ramp op zich.”
“Had je dan geen
studio?” vroeg Inge. “Nog niet in onze dromen,” zei Wim, “het was allemaal
behelpen.” Inge liet het er allemaal maar bij. Het klonk allemaal meer treurig
dan erotisch. “Toch,” zei Wim, “was het best
een leuke tijd, maar dat kan natuurlijk alleen maar zo lijken omdat ik toen nog
gewoon een hele nacht door kon slapen en niet drie keer naar het toilet
hoefde.” Hij lachte er een beetje bitter bij. “Nou,” zei Inge meer vriendelijk
dan welgemeend, “dat valt toch wel mee.”
“Kind,” zei Wim, “zelfs
hier heb ik een spiegel in de slaapkamer.” Inge haalde haar schouders op en
liet het er maar bij. Het was natuurlijk waar, maar het feit bleef dat Wim
prachtig kon vertellen over de modellen en vage producenten waarmee hij had
gewerkt. De ene keer had hij met geld van een hasjimporteur een filmpje gemaakt
waarmee deze zijn vriendin tot een ster wilde maken. “Was jouw soort films daar
dan het juiste medium voor?” vroeg Inge voorzichtig. “Eerlijk gezegd,had ik ook
zo mijn bedenkingen,” zei Wim, “maar voor vijfduizend gulden hield ik die wel
voor me. Het was bovendien een andere tijd. Door de film Deep Throat hadden
allerlei lieden opeens dollartekens in hun ogen.” Inge zag het sterk voor zich:
mannen en vrouwen met vooral overal heel veel haar en een nog jonge Wim
daartussen, die met zijn Eumig daar tussendoor probeerde om een filmpje op te
nemen. “Was het een succes?” vroeg Inge. “Wat denk je zelf?” vroeg Wim wat
schamper. “Zelfs voor Deep Throat was nog vijfentwintigduizend dollar
beschikbaar, ongeveer het tienvoudige.” Inge begreep ook wel dat, zelfs in de
jaren zeventig, vijfduizend gulden niet veel was voor een film. “Wat gebeurde
er dan met die filmpjes?” vroeg Inge, die nu toch ook wel gewoon het naatje van
de kous wilde weten. “Meestal kocht mijn distributeur ze van me en soms ging
het met gesloten beurzen. Ik leverde hem dan een paar filmpjes en in ruil
daarvoor kregen wij dan een aantal films, die we gratis mochten draaien. Alleen
als af en toe een vermogende particulier bereid was om bij te springen, werd
het wat beter”
“Gebeurde dat vaak?”
vroeg Inge. “Hoogstens zelden; ik heb een filmpjes gemaakt voor een zeer
welgestelde chocoladefabrikant uit Rotterdam; die werden dan natuurlijk wel
weer wat beter, maar waren in eerste instantie alleen voor eigen gebruik
bedoeld. Pas later…” Wim lacht een keer cynisch, “bood hij ze alsnog aan voor
de verkoop.” Inge keek er van op. “Het was inmiddels uit,” verklaarde Wim.
“Hufter,” zei Inge. “Dat kan je wel zeggen,” zei Wim. Inge stond op. “Ik moet
nog snel wat aan het eten doen en jij moet nog een paar foto’s maken waar je de
hele middag aan hebt gewerkt.” Wim schoot in de lach. “Ik ga snel mijn camera
halen,” zei hij, “want zonder camera is het allemaal nog ongeloofwaardiger.”
Die avond lagen Inge en
Bart weer redelijk uitgeput in bed. “Hoelang blijven die lui nog?” vroeg ze aan
Bart. “Nog twee dagen en dan komen de volgende gasten pas weer dinsdag. “ Inge
gaf Bart een kus. “Wat een luxe, zomaar drie dagen vrij.” Bart keek wat
moeilijk en Inge gaf hem nog een kus. “Ik weet het,” zei ze, “ze betalen wel
onze rekeningen.” Bart sloeg zijn arm om
haar heen. “Trut,” zei hij welgemeend, “er komt echt een dag dat ik je wat
aandoe.” Inge kroop tegen hem aan. “Dat is goed,” zei ze, “maar dan wel wanneer
dit gezelschap weg is; ik ben er nu te moe voor.” Dat gold blijkbaar ook voor
Bart, want hij liet het bij zijn dreigement.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten